bux.cz

Stránka knižní trilogie

Čtenářská recenze

Padesát odstínů svobody / Fifty Shades Freed

Nejen sex, ale i duše. Čím láká Padesát odstínů?

Málokdo před rokem čekal, že se román otvřeně popisující sadomasochistické praktiky stane bestsellerem. Padesát odstínů šedi se ovšem stalo fenoménem srovnatelným s Harry Potterem. Připravuje se film (Kdy už bude?! A kdo tam bude hrát?!), vznikl nespočet knižních „klonů“, na mánii se snaží vydělat i prodejci spřízněného zboží. Na dračku už nejdou kouzelnické hůlky a klobouky, nýbrž pouta, bičíky a další předměty patřící do rukou pouze osobám starším osmnácti let. Nebo Indiana Jonesovi.

Proč zrovna Padesát odstínů šedi? Proč vavříny (a dolary) neshrábla třeba Hrana rozkoše (u nás ji vydal Ikar), která vyšla o dva roky dřív a sadomaso popisuje mnohem důkladněji a reálněji?

Inu, Anastasia Steelová a Christian Grey je dvojice tak sympatických vyvrhelů, že na nějakých detailech nesejde. Ona je nezkušená, stydlivá a chybí jí špetka sebevědomí. On, ač navenek působí suverénně, je zase sžírán pochybnostmi o sobě samém a jeho psychickému zdraví nepomáhá ani to, že žije ve světě, kde je běžné na rande létat helikoptérou.

Hrdinové, s nimiž se čtenář může ztotožnit, vždycyk táhnou víc. A přiznejme si na rovinu, v každém z nás je něco z nejisté Anastasii i rozpolceného Christiana. Padesát odstínů šedi se od ostatních knih v kategorii erotické literatury liší tím, že má duši. X faktor. Něco navíc. Každý tomu říká jinak, ale právě díky této přidané hodnotě literární postavy najednou ožívají jako mramorová socha, kterou v řecké báji vytesal Pygmalion.

A sadomaso sex? Někdo kdesi psal, že v dnešní době musí být všechno extrémní, jinak to neupoutá pozornost. To je asi pravda. Četly by čtenářky všech věkových kategorií se zatajeným dechem příběh dvou lidí, kteří sbírají známky? Těžko.

Klára Kubíčková z MF Dnes může nad koncem feminismu lkát sebevíc, ale neoddiskutovatelným faktem je, že o Padesát odstínů je zájem. Výborně se prodávají navzdory ekonomické krizi, navzdory zvýšenému DPH i navzdory odsuzování ze strany lidí, kteří hlásají, že tato literatura je návratem do 50. let, kdy žena měla podřízené místo v kuchyni, zatímco muž se soustředil na kariéru.

A že je jazyk knihy chudý? Myslím, že jde o geniální zachycení skutečnosti. Těžko si představíme dvacetiletou studentku, která připoutaná na postel z úst vypouští rozvité souvětí souřadné s přístavkem a přechodníkem navíc. Autorka si hraje se slovíčky, když svůj svět stylizuje do odstínů šedi z názvu díla. Anastasiino příjmení v doslovném překladu znamená Ocelová, Christian je Šedý.

E. L. Jamesová nemá navíc se svým erotickým románem ambice stát se novým Kafkou. Padesát odstínů šedi chce především pobavit, lehce vzrušit, umožnit čtenářkám únik od všedních starostí. A tuto roli plní na jedničku. Tak proč bychom temné harlekýnce leccos neodpustili…

RADEK BLAŽEK