bux.cz

Stránka knižní trilogie

Čtenářská recenze

Padesát odstínů svobody / Fifty Shades Freed

Sex? Ta kniha je přece o lásce...

Prý porno pro maminky. Tato nálepka, kterou si knížka vysloužila, se sice dá pochopit, každopádně není moc spravedlivá. Nejen proto, že v řadách autorčiných fanoušků se nachází také hodně mužů. Spíš že takové označení knihu značně zjednodušuje.

Autorka několikrát řekla, že její kniha je přece o lásce. A mínění mnoha čtenářek, soudě podle bouřlivých internetových diskuzí, s tím úplně souhlasí – romantický příběh především. Na druhé straně, stěží by se dalo tvrdit, že sex tady hraje úplně vedlejší roli. Snad bude pravda jako obvykle někde mezi tím – a možná tyto dvě stránky vztahu prostě nejsou zas tak daleko od sebe, aby je bylo třeba striktně dělit.

Některým feministkám se román nezamlouvá. Ano, odhaluje ženám nový pohled na vlastní sexualitu, naproti tomu však nebezpečně zdůrazňuje mužskou dominanci, a to může být hodně škodlivé. Muži přece dominovali po staletí, copak to nestačilo? Na takových výtkách se autorka jenom s chutí směje. A odmítá také tvrzení na svou obranu – totiž že je to nakonec spíš Ana, kdo zkrotí Christiana.

„Ono to vlastně není moc o tom, že by ho zkrotila,“ vysvětluje E. L. James v jednom rozhovoru. „Spíš mu ukazuje něco jiného – tu jeho stránku, o které dosud ani nevěděl, že ji má.“

Christian Grey je podle ní prototypem vysněného muže. Nejde o jeho životní styl, o bohatství, nebo o dovednosti v posteli – nebo ne pouze o to. Má něco, co se hodně ženám hodně zamlouvá – nebo mu spíš něco chybí. Něco, co mu může dát jenom žena, a možná jenom jedna na světě. Chybí mu láska. Potřebuje trochu „kopnout“, otevřít oči, pochopit. A román Padesát odstínů šedi je především o tom.